På börjat NH träning

Igår red jag inte utan tränade lite NH med Wendy. Tur att pappa var med så han kunde hjälpa med att ta in och ut henne ifrån hagen eftersom hon inte klarar av att stå still när man tar på och av trådarna om ni förstår. I hagen som hon går i är det 4 trådar eftersom det finns en Shettis (Penny) som hela tiden rymmer annars. Som ni förstår blir det lite problem med en häst som inte står still när du ska öppna grinden. Fick försöka först själv och visa problemet för pappa. Så fort du börjar ta 'av' en av trådarna börjar hon backa/gå åt sidan/gå framåt ovs. Klarade och öppna alla och så fick pappa stänga sen. Hon backade dock in i stänglset en gång och jag vart skit rädd trodde hon skulle få en stöt och springa över mig eller nått men som tur hände inget.
 
Vägen till stallet gick bra och väl vid stallet ryckta jag om henne och så innan Jenny kom ut och visa lite övningar. Så varje gång hon vägrar stanna/går på mig/försöker gå iväg så får vi backa henne. Det får vi fortsätta med tills hon fattar att om hon gör så blir hon tvungen att backa. Sedan tog jag dressyrspöt över hela hennes kropp och hon reagera knappt vilket var bra. Sedan tränade vi lite namnlära innan vi tog henne till hagen igen.
Idag är det dock planerat att jag ska sitta upp på henne.
 
 


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Hemsida:

Kommentar:

Trackback